Helsinki

Harrie Liveart

Harrie Liveart

May

06

Fri

12:00 – 17:00

6–8°C

broken clouds

ENG

Alienation obviates living-space entanglement. 
 Anna Lowenhaupt Tsing, 2015

Water makes life on Earth possible. Yet clean water is becoming an increasingly scarce and aggressively privatised commodity across the globe. Meanwhile our sanitary system uses an abundance of water to flush human excrements out of sight and out of mind. What a waste!

Realisation of this contradiction, which hides in plain sight in the privileged lives of those with access to water closets, led the artist duo Harrie Liveart on a research journey that culminates in this exhibition. The everyday infrastructure of toilets not only points out the dilemmas concerning water, but also opens up a plethora of questions about unsustainable circulation of nutrients and value. The water closet makes tangible the alienation that fuels capitalist exploitation.

The artists have set out to challenge this alienation, drawing attention to cultural attitudes towards bodily processes and to the significance of more-than-human entanglements both within our bodies and wider ecosystems. The artworks in the exhibition map out the myriad paths of enquiry the artists have embarked upon in multidisciplinary and multispecies collaborations in the project Collective Perversions – Proposal for Revaluation since 2018. They have examined, for example, gendered imaginaries around human excrements, ethical digestive issues concerning the most exclusive coffee markets, and subversive personal and collective histories of toilet culture.

Alongside new works exhibited here for the first time, a number of site-specific art works, performances and ongoing processes are presented through research and archive material. They invite the audience to imaginatively participate in, amongst others, archeological excavation of the past and narration of alternative futures, field work excursion to the inner workings and leaky boundaries of our own metabolism, nightmare visions of anal data surveillance, and absurdist mysteries of urban waste management.

At the heart of Harrie Liveart’s practice is performative play with language, imagery and rituals, through which societal norms are not only reinforced but can also be unsettled and unveiled in both their mundane folly and violence. What is unsaid or unseen, silenced or shadowed, when something is deemed mere waste? What kind of freedoms this permits, and for whom?

Writer and researcher Taru Elfving

Part of Harrie Liveart’s solo exhibition is a sound installation by Ann Rosén and Sten-Olof Hellström.

FI

Vieraantuminen taas tekee elinympäristön sotkuisista kytköksistä selvää.
— Anna Lowenhaupt Tsing, 2015 (suomennos: Anna Tuomikoski, 2021)

Vesi mahdollistaa elämän maapallolla. Silti puhdas vesi on niukka resurssi, jota pyritään aggressiivisesti yksityistämään ympäri maailmaa. Samaan aikaan jätevesihuollossa käytetään valtava määrä vettä ihmisulosteen huuhtelemiseen pois näkyvistä ja pois mielestä. Mitä tuhlausta!

Vaikka ristiriita on ilmeinen, se jää helposti huomaamatta vesivessan käyttäjien etuoikeutetussa elämässä. Sen havaitseminen johdatti Harrie Liveart -taiteilijakaksikon tutkimusmatkalle, joka huipentuu tähän näyttelyyn. Arkinen vessainfrastruktuuri korostaa veteen liittyviä ongelmia ja herättää lisäksi koko joukon muita kysymyksiä arvon ja ravinteiden kierron kestämättömyydestä. Vesivessa on konkreettinen esimerkki vieraantumisesta, johon kapitalistinen riisto perustuu.

Taiteilijat päättivät haastaa vieraantumisen ja kiinnittää huomion ruumiillisiin prosesseihin kohdistuviin kulttuurisiin asenteisiin ja inhimillisen ylittävien vuorovaikutussuhteiden merkitykseen kehoissamme ja laajemmin ekosysteemeissä. Näyttelyn teokset kartoittavat niitä lukemattomia tutkimussuuntia, joihin taiteilijat ovat päätyneet vuonna 2018 alkaneeseen Collective Perversions – Proposal for Revaluation -projektiin liittyvissä monialaisissa ja monilajisissa yhteistyöhankkeissaan. Taiteilijat ovat perehtyneet muun muassa ihmisulosteeseen liittyviin sukupuolittuneisiin mielikuviin, kaikista eksklusiivisimpiin kahvimarkkinoihin liittyviin eettisiin ruuansulatusongelmiin sekä vessan kulttuurihistoriaan liittyviin henkilökohtaisiin ja kollektiivisiin kapinallisiin tarinoihin.

Ensimmäistä kertaa esillä olevien uusien teosten rinnalla esitellään joukko paikkasidonnaisia teoksia, performansseja ja jatkuvia prosesseja tutkimuksen ja arkistomateriaalin avulla. Taiteilijat herättävät yleisön mielikuvituksen osallistumaan muun muassa arkeologisiin kaivauksiin menneisyyteen ja kertomaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia, kentälle tutustumaan oman ruuansulatuksemme toimintaan ja vuotaviin rajoihin, painajaismaisiin näkyihin anaalisesta tiedonkeruusta ja valvonnasta sekä kaupungin jätehuollon absurdeihin mysteereihin.

Harrie Liveartin toiminnan keskiössä on performatiivinen leikki kielellä, kuvastolla ja rituaaleilla. Ne vahvistavat yhteisön normeja, mutta niiden avulla normeja voi myös ravistella ja paljastaa ne koko arkisessa hulluudessaan ja väkivaltaisuudessaan. Mitä jää sanomatta ja näkemättä, varjoon ja hiljaisuuteen, kun jokin leimataan pelkäksi jätteeksi? Mitä vapauksia se antaa ja kenelle?

Kirjoittaja ja taiteentutkija Taru Elfving

Osana Harrie Liveartin näyttelyä on Ann Rosénin ja Sten-Olof Hellströmin luoma ääniteos.

SV

Alienation obviates living-space entanglement.
— Anna Lowenhaupt Tsing, 2015

Vatten möjliggör livet på jorden. Trots det blir rent vatten mer och mer sällsynt och förvandlas mer och mer till en aggressivt privatiserad vara runt om i världen. Samtidigt använder våra toaletter stora mängder vatten för att spola bort mänsklig avföring, ur syn, ur sinn. Vilket slöseri!

Insikten om denna motsättning, som ligger dold och samtidigt fullt synlig inför alla oss som har privilegiet att ha tillgång till vattenklosetter, ledde konstnärsduon Harrie Liveart ut på en undersökande resa som nu kulminerar i denna utställning. Toalettens vardagliga infrastruktur pekar inte bara ut dilemmat angående vatten, den öppnar också dörren till ett överflöd av frågor vad det gäller ohållbara kretslopp av näring och värde. Vattenklosetten synliggör den alienation som göder den kapitalistiska exploateringen.

Konstnärernas intention har varit att utmana denna alienation och rikta uppmärksamheten mot kulturella attityder kring kroppsliga processer och vikten av det mer-än-mänskliga virrvarret både inom våra kroppar och i det vidare ekosystemet. Verken i utställningen utgör en karta över de många undersökande vägar konstnärerna vandrat sen 2018, under projektet Collective Perversions – Proposal for Revaluation, i samarbeten som sträckt sig över flera olika discipliner och flera olika arter. De har bland annat undersökt könade föreställningar kring mänskliga behov, etisk matsmältningsproblematik på den exklusiva kaffemarknaden samt subversiv personlig och kollektiv toalettkulturhistoria.

Vid sidan av nya verk, som visas här för första gången, presenteras ett antal platsspecifika verk, performance-verk och pågående processer genom undersöknings- och arkivmaterial. Dessa bjuder in besökaren att fantasifullt delta i bland annat en arkeologisk utgrävning av det förflutna och skildrandet av alternativa framtider, fältarbetsexkursioner till vår metabolisms inre maskineri och läckande gränser, mardrömsvisioner kring anal dataövervakning och absurdistiska avfallshanteringsmysterier.

Performativt lekande med språk, bildspråk och ritualer är centralt i Harrie Livearts praktik. Genom detta kan samhälleliga normer inte bara förstärkas utan också sättas ut balans och blottas, både i sin vardagliga dåraktighet och i sin våldsamhet. Vad förblir osagt eller osett, tystat eller dolt när något bedöms vara bara avfall? Vilka slags friheter ger detta, och för vem?

Skribent och konstforskare Taru Elfving

I utsällningen medverkar även Ann Rosén och Sten-Olof Hellström med ett ljudverk.

Fri 06 May 2022 – 29 May 2022 12:00 – 17:00

6–8°C

broken clouds

Address:
Ruoholahdenranta 3a
Helsinki, Finland