Helsinki

Lotta Blomberg: Shifting Channels

Lotta Blomberg: Shifting Channels

May

06

Fri

12:00 – 17:00

9–11°C

broken clouds

ENG

Lotta Blomberg’s exhibition Shifting Channels at Hippolyte Studio examines the physiology of seeing and the tactility of vision. It consists of a seven square metres ryijy* based on a microscopic photograph of the blind spot in the artist’s own left eye. These wriggling and twisting retinal veins play a central part in creating the sense of sight, but, when in close proximity to the optic nerve, they also cause a shadow zone inside the eye–a so called blind spot.

“All the senses, including vision, are extensions of the tactile sense; the senses are specializations of skin tissue, and all sensory experiences are modes of touching and thus related to tactility.” This quote from Juhani Pallasmaa’s The Eyes of the Skin aptly describes Blomberg’s way of thinking of photography as an experimental art form. In choosing a porous ryijy to present a medical image, the artist parallels the rod and cone cells of the retina with the texture of the ryijy and challenges the accustomed presentations of photography.

The exhibition’s title, Shifting Channels, refers to the ambiguity of visual perception and to scientific theories from the latter half of the 19th century. Specifically, it refers to the American astronomer Percival Lowell’s (1855-1916) conviction that the surface of the planet Mars was covered in canals. Based on observations made through a telescope, Lowell concluded that there was a sophisticated water irrigation system on Mars, which, in his mind, had to be a sign of the existence of a Martian civilization. Lowell developed a theory according to which the residents of the planet–in response to heavy drought­–had built an extensive network of canals intended to lead meltwater from the polar caps to its deserted equator. However, it soon turned out that rather than examining and mapping the topography of Mars, Lowell had, through his telescope, viewed a magnified mirror image of the network of blood vessels in his own eyeground.

Despite Lowell’s theory having been proved wrong, it has inspired a great deal of science fiction describing humankind’s desire to escape a sense of cosmic smallness and loneliness. The far-reaching fantasies of Lowell, his inability to see what was close to him, and his unflinching faith in his own imaginative scientific theory have worked as a starting point for Shifting Channels and influenced Blomberg’s extended musings on visual perception.

Lotta Blomberg (b. 1990) is a graduate from the Master’s degree programme at the Aalto University’s Department of Photography, and one of the founders of the art space Kosminen which operated in Helsinki between 2016 and 2022. Her works have previously been exhibited in group exhibitions in Finland and are currently on show at the festival Circulation(s) in Paris. Shifting Channels is her first solo exhibition.

The artist and her exhibition have been supported by the Paulo Foundation and the Arts Promotion Centre Finland. The ryijy has been produced in collaboration with the professional weaver Sanna Reinikainen.

*ryijy is an ancient form of Finnish handwoven tapestry

FI

Lotta Blombergin näyttely Shifting Channels Hippolyte Studiossa tarkastelee näkemisen fysiologiaa, kuvittelua ja näköaistin taktiilisuutta. Näyttelyn keskeinen teos, seitsemän neliömetrin kokoinen ryijy, pohjautuu mikroskooppikuvaan taiteilijan oman silmän sokeasta pisteestä. Ryijyn kuvassa haparoiden kiemurtelevat suonet ovat edellytys näkemiselle, mutta samalla ne aiheuttavat yhdessä näköhermon kanssa havainnon katvealueen, sokean pisteen.

Arkkitehti Juhani Pallasmaan sanat “Kaikki aistit, näkö mukaan lukien, ovat kosketusaistin jatketta; aistit ovat ihokudoksen erikoistumia, ja kaikki aistikokemukset ovat kosketuksen muotoja ja siten sukua taktiilisuudelle.” kuvaavat osuvasti Blombergin tapaa ajatella valokuvaa kokeellisena taidemuotona. Valitsemalla lääketieteellisen kuvan esittämiseen huokoisen ryijyn, taiteilija rinnastaa verkkokalvon sauva- ja tappisolut kuvakudoksen tekstuuriin ja haastaa samalla valokuvan totuttuja esittämistapoja.

Näyttelyn nimi Shifting Channels viittaa näköaistimuksen tulkinnanvaraisuuteen ja 1800-luvun lopun tieteenhistoriaan. Aikanaan astronomi Percival Lowell tarkasteli Marsia kaukoputkensa läpi ja vakuuttui näkemänsä perusteella, ettei planeetalla ollut ainoastaan vettä, vaan myös kanavia. Hienostuneen kanavajärjestelmän täytyi olla merkki sivilisaation olemassaolosta. Lowell kehitti teorian, jonka mukaan Marsin kuivuuteen nääntyvät asukkaat olivat rakentaneet laajan kasteluverkoston johtaakseen napajäätikön keväistä sulamisvettä aavikoituneelle päiväntasaajalle. Kuitenkin nopeasti kävi ilmi, että hän oli tarkastellut planeetan pintamuodostelmien sijaan oman silmänpohjansa verisuonten verkostoa. Vaikka Lowellin teoria todettiin tieteellisesti vääräksi jo hänen elinaikanaan, on se inspiroinut suuren määrän tieteiskirjallisuutta ja -elokuvia; pakoreittejä ulos inhimillisestä pienuudesta ja kosmisesta yksinäisyydestä. Lowellin kaukaisuuteen kurottavat kuvitelmat, kyvyttömyys nähdä lähelle ja vankkumaton usko omaan mielikuvitukselliseen teoriaan ovat toimineet Blombergin näköaistimusta koskevien pohdintojen ja näyttelyn lähtökohtana.

Lotta Blomberg (s. 1990) on valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston valokuvataiteen koulutusohjelmasta vuonna 2019. Hänen teoksiaan on ollut aiemmin esillä ryhmänäyttelyissä Suomessa ja parhaillaan Circulation(s) -festivaalilla Pariisissa 29.5. saakka. Shifting Channels on hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä. Blomberg on Helsingissä vuosina 2016—2022 toimineen Kosminen-taidetilan perustajajäsen.

Näyttelyä ja taiteilijan työskentelyä ovat tukeneet Paulon Säätiö ja Taiteen edistämiskeskus. Ryijy on toteutettu yhteistyössä taidekutoja Sanna Reinikaisen kanssa.

SV

Lotta Blombergs utställning Skiftande kanaler på Hippolyte Studio studerar seendets fysiologi, fantasin och det taktila synsinnet. Det centrala verket på utställningen är en rya på sju kvadratmeter. Den baserar sig på en mikroskopbild på en blind punkt i konstnärens eget öga. Ådrorna som trevande slingrar sig på ryan är en förutsättning för synen, men samtidigt orsakar de tillsammans med synnerven ett skuggområde för varseblivningen, en blind punkt.

Arkitekt Juhani Pallasmaas ord: “Alla sinnen, även synen, är en förlängning av känselsinnet; sinnena är specialiseringar av hudvävnad, och alla sensoriska upplevelser är en form av beröring och således besläktade med taktilitet” beskriver träffande Blombergs sätt att se på fotografiet som en experimentell konstform. Genom att välja en fluffig rya för att visa en medicinsk bild jämställer konstnären näthinnans stavar och tappar med bildtapetens textur och utmanar samtidigt de sätt fotografier vanligtvis presenteras på.

Utställningens namn Skiftande kanaler syftar på synförnimmelsens mångtydighet och vetenskapshistorien från slutet av 1800-talet. En gång i tiden studerade astronomen Percival Lowell Mars genom sitt teleskop och övertygades av det han såg att planeten inte enbart hade vatten, utan även kanaler. Det sofistikerade kanalsystemet måste ha varit ett tecken på existensen av en civilisation. Lowell utvecklade en teori enligt vilken de svältande invånarna på Mars hade byggt ett vidsträckt kanalnätverk för att leda polarglaciärens vårsmältvatten till den utarmade ekvatorn. Det blev dock snabbt uppenbart att det han hade sett var sitt eget ögonbottens vaskulära nätverk och inte ytformationer på planeten.

Även om Lowells teori visade sig vara felaktig redan under hans livstid, så har den inspirerat en stor mängd sciencefictionlitteratur och -filmer − flyktvägar från den mänskliga litenheten och den kosmiska ensamheten. Lowells föreställningar som sträckte sig mot ett mål i fjärran, oförmågan att se på nära håll och en orubblig tro på en teori skapad av ens egen fantasi har fungerat som utgångspunkter för Blombergs tankar om synförnimmellser och som inspiration för utställningen.

Lotta Blomberg (f. 1990) utbildades till magister i konst från Aalto-universitetets program för fotokonst år 2019. Hennes verk har tidigare vistats på olika grupputställningar i Finland och just nu fram till 29.5 på Circulation(s) -festivalen i Paris. Skiftande kanaler är hennes första soloutställning. Blomberg är en av de stiftande medlemmarna av konstutrymmet Kosminen som verkade i Helsingfors åren 2016—2022.

Utställningen och konstnärens arbete har fått understöd av Paulos stiftelse och Centret för konstfrämjande. Ryan har gjorts i samarbete med konstvävaren Sanna Reinikainen.

Fri 06 May 2022 – 29 May 2022 12:00 – 17:00

9–11°C

broken clouds

Address:
Yrjönkatu 8-10,
00120 Helsinki, Finland